0
burn-out herkennen

Hoe herken je een burn-out?

december 29, 2019

Je hoort het steeds vaker: werknemers of ondernemers met een burn-out. Maar wat is dat nu precies? En hoe geraak je ‘opgebrand’? Laten we even kijken naar wat een burn-out precies is, hoe je een burn-out herkent én nog belangrijker, hoe je een burn-out voorkomt.

Wat is een burn-out?

Een burn-out gaat verder dan op maandagochtend geen zin te hebben om uit bed te komen en te gaan werken. Het is een syndroom dat zich kenmerkt door fysieke, mentale en sociale klachten en een algemeen gevoel van ontevredenheid over het werk.

Omdat er enkele gelijkenissen met een depressie zijn, worden de twee vaak met elkaar verward. Toch zijn een burn-out en depressie niet hetzelfde. Een burn-out ontstaat meestal na een langdurige overbelasting op het werk en is een energiestoornis. Je voelt je niet langer in staat om nog iets te doen en al helemaal niet als het met je job te maken heeft.

Een depressie daarentegen is een stemmingsstoornis. Je hebt het gevoel dat niks de moeite waard is, je ziet alles donker in en niks kan nog je interesse wekken. Een goede psycholoog kan je in beide gevallen uitstekend begeleiden.

Heb ik een burn-out?

Een burn-out heeft een grote invloed op je leven. Je kan last krijgen van lichamelijke, mentale en sociale klachten. Enkele veelgehoorde symptomen van een burn-out zijn:

  • Je kan moeilijk inslapen door veel te piekeren
  • Je voelt je moe en niet uitgeslapen
  • Je hebt geen energie, ook niet voor de dingen die je vroeger geweldig vond
  • Je bent niet meer gemotiveerd om te gaan werken
  • Je voelt je niet gewaardeerd
  • Je hebt concentratieproblemen

Lichamelijk kan je last krijgen van hoofdpijn, spierpijn, duizeligheid en hartkloppingen, maag- en darmproblemen en andere klachten die eenvoudig aan langdurige stress kunnen gelinkt worden.

Vaak merkt ook je omgeving dat je niet lekker in je vel zit. Je wordt onverschillig, zondert je steeds meer af, reageert cynisch of soms zelfs agressief, enz. Ook kan je het gevoel hebben dat afspreken met vrienden of familie te veel energie van je vergt.

Hoe voorkom je een burn-out?

Als je je in bovenstaande symptomen herkent, hoeft dit niet meteen te betekenen dat je een burn-out hebt. Het is ook mogelijk dat je tegen een burn-out aan zit en je lichaam beslist om aan de rem te trekken.

Deze tips kunnen helpen om een burn-out te voorkomen of van een beginnende burn-out te herstellen:

Tip 1: Aanvaard dat goed ook goed genoeg is

De meeste mensen die door een burn-out getroffen worden, hebben een perfectionistisch kantje. Probeer niet langer in ‘alles of niets’ te denken. Leg de lat voor jezelf eens wat minder hoog, besef dat iedereen fouten maakt en aanvaard ook je mindere kantjes. Als jij je best doet, is dat écht goed genoeg.

Tip 2: Trek tijdig aan de rem

Een burn-out ontstaat niet van de ene dag op de andere, maar komt door langdurige overbelasting. Merk je dat je steeds meer werkuren klopt, dat je vaak het gevoel hebt dat er niet genoeg uren in een dag zitten of dat je jezelf de hele tijd achterna loopt? Onderneem dan actie.

Dit kan zijn door met je werkgever te gaan praten over je drukke werkrooster, door in het weekend voldoende tijd voor jezelf te nemen of door als ondernemer sommige taken uit te besteden. Zo voorkom je dat je volledig uitgeblust geraakt.

Tip 3: Beweeg voldoende en eet gezond

Ook een gezonde levensstijl helpt bij een energiestoornis. Neem eens de fiets naar de bakker, ga dagelijks wandelen met de hond of start met een nieuwe hobby zoals yoga. Je zal merken: bewegen geeft je meer energie.

Daarnaast kan het helpen om te veel vet, suiker en alcohol te vermijden. Gezonde voeding met veel vezels, groenten en fruit geeft extra energie.

Tip 4: Durf een momentje voor jezelf te nemen

Neem op tijd en stond een beetje me-time. Dit kan een heerlijk dagje in de spa zijn, een rustgevende wandeling aan de kust of gewoon een avond zalig relaxen in de zetel met een goed boek. Voldoende afwisseling tussen werk en ontspanning is heel belangrijk.

Lees ook: Hoe ontspannen na een harde werkdag?

Tip 5: Ga af en toe offline

Soms kan je het gevoel hebben de hele dag door ‘aan’ te moeten staan. Er komen meldingen binnen van e-mails, Facebookberichten, Whatsappjes,… Spreek daarom met jezelf af om vanaf een bepaald uur ‘s avonds je wifi uit te schakelen en even gewoon offline te leven, weg van alle online prikkels. Je zal merken dat dit meteen meer rust in je hoofd geeft.

P.S. Heb je het gevoel dat je overspannen bent en niet langer tevreden met je job? Ga eens praten met een loopbaanbegeleider. Een nieuwe job die wél bij je past of een eigen onderneming starten, kan wonderen doen.

Share:
Previous Post

You may also like

Leave a Reply